Debatteam haalt halve finale voorronde Op weg naar het Lagerhuis

Het debatteam had een drukke laatste week voor de voorjaarsvakantie. Terwijl de andere leerlingen vrijdag al aan het ontspannen waren, heeft het debatteam bij de voorronde van Op weg naar het Lagerhuis de halve finale gehaald.

Vrijdagochtend kwamen wij in het monumentale provinciehuis aan de Dreef in Haarlem. Twaalf scholen werden opgedeeld in twee poules. Iedereen speelt drie wedstrijden in de poule, één wedstrijd bestaat weer uit drie debatonderdelen. Na winst op de Vinse School uit Amsterdam en het Haarlemmermeer Lyceum Tweetalig volgde een krappe nederlaag tegen het Spinoza Lyceum. In de poule werd het Bertrand Russell college daarom tweede en dus gingen wij door naar de halve finale.

In de halve finale kwamen wij uit tegen de winnaar uit poule A het Haarlemmermeer Lyceum Zuidrand. Zij bleken na een extreem spannende jury uitslag met één punt verschil gewonnen te hebben en wonnen uiteindelijk ook de finale. Daarmee gaan zij door naar een volgende landelijke ronde.

Trots op onze jonge groep

Vorig jaar ging de competitie op het laatste moment niet door, omdat een storm Nederland plat had gelegd. In 2021 wonnen wij de landelijke finale van de corona-editie van Op weg naar het Lagerhuis in. Voor 2021 was het nog niet eerder gelukt om met een team van tien de poulefase door te komen. We zijn dan ook enorm trots op onze jonge debatteam. Alleen team captain Tommy zit in zijn examenjaar, alle andere leerlingen kunnen de volgende editie weer meedoen. En de jongste, Meyra, mag het zelfs nog vijf keer proberen.

Grote pauze debat
De woensdag voor de vakantie is de traditie van het ‘grote pauze debat’ nieuw leven in geblazen. In een vol leshuis ging het debatteam in debat met docenten over de stelling ‘er moet een smartphone verbod komen op scholen’.

Het publiek (de leerlingen die vrijwillig kwamen kijken in hun pauze) besloot dat het debatteam had gewonnen. Een troost voor mijn collega’s; argumenten die de docenten inbrachten tijdens het pauze debat werden door de leerlingen gebruikt toen zij deze stelling moesten doen tegen de Vinse school. Dus voor docenten is weten dat je iets overgedragen hebt waardevoller dan winnen toch?

Marco Olij
Coördinator debatteam

(debatteren ook iets voor jou? Dan mag je altijd contact met mij opnemen)