Nieuwsberichten
Wereldwijze reis naar Zweden
Op zondag 12 april vertrok een groep leerlingen uit atheneum 5 samen met hun docenten voor het eerst met het vliegtuig naar Göteborg. Tot en met woensdag 15 april maakten zij daar kennis met een stukje Zweden en ontdekten zij hoe het eraan toegaat op een Zweedse middelbare school.
Op zondag hadden we, na een behoorlijk helse tocht door de heuvelachtige stad met onze koffers – omdat het ons niet lukte buskaartjes te kopen – tijd om Haga, het oude centrum van Göteborg, te verkennen. De leerlingen deden dat aan de hand van een foto-opdracht.

We werden door de leerlingen gespamd met de foto’s de zij namen om de foto-opdracht te winnen. Het groepje dat zelfs zo fanatiek was dat zij op pad gingen met elektrische stepjes en fietsen, won deze uitdaging! Nadat we ons even hadden opgefrist gingen we naar een pizzeria in de buurt om daar gezellig gezamenlijk te eten. De eigenaar had eigenlijk te weinig stoelen voor ons gezelschap, maar ging er met alle liefde een paar lenen bij de buren. De grote attractie van de avond was toch wel het discotoilet!
Op maandag maakten we na het ontbijt een wandeling door het park van Göteborg (wederom heuvelachtig), alwaar onder meer elanden en pinguïns te zien waren. Hierna zetten we koers richting het Klara Teoretiska Gymnasium, middenin het centrum van de stad. Hier werden we hartelijk ontvangen door Kristina met een Zweedse schoollunch. Hierna volgden de leerlingen samen met een Zweedse klas les. Het onderwijs is hier behoorlijk anders: er zijn geen niveaus, maar wel richtingen (theoretisch, praktisch). Er zijn geen vaste lestijden, geen schoolboeken en de telefoon mag gewoon mee het klaslokaal in. Dat was best een cultuurshock, zowel voor leerlingen als docenten.

De leerzame middag op de Zweedse school heeft de leerlingen laten zien hoe het Zweedse onderwijs werkt en hen kennis laten maken met Zweedse studenten. Daarnaast hebben de leerlingen tijdens deze reis niet alleen de cultuur, maar ook de omgeving en het land Zweden beter leren kennen. Na deze lange dag kregen de leerlingen ’s avonds de tijd om zelf ergens te gaan eten. Er zijn vooral Zweedse varianten op de McDonalds uitgetest die avond.
Dinsdag was het even spannend of de regen geen roet in het eten zou gooien, maar volgens onze Akela mevrouw Schaper zou de regen nog wel even uitblijven en konden we gewoon op pad om de archipel van Göteborg te bezoeken. We namen eerst de tram naar de buitenkant van de stad en toen de veerpont naar de eilandengroep. Een paar leerlingen en de docenten waagden zich op het dek en het uitzicht daarvandaan was prachtig! De eilandengroep is heel uitgestrekt en je ziet er van die typische, rode, Scandinavische huisjes.

Op het eiland Vrångö stapten we uit om een wandeling te maken naar het uitzichtpunt. Mooi om zo ook nog iets van de Zweedse natuur mee te krijgen! Verder is het eiland rond deze tijd erg uitgestorven, vrijwel alle huizen zijn vakantiewoningen. We denken wel dat de lokale supermarkt erg blij was met de omzet die gegenereerd werd door de leerlingen.
En inderdaad, mevrouw Schaper had gelijk, we hielden het droog!
Eenmaal terug in het hostel maakten we ons op voor het gezamenlijke diner aldaar. Er waren groepjes aangesteld om zorg te dragen voor het voor-, hoofd-, na- en bijgerecht. Extra spannend was het dat een speciale gast ons zou vergezellen om de winnaar van de avond aan te prijzen. Dat was Anja, de vrouw van Corrine Buijs – een oud-collega, die nu in Zweden werkt als professor. Ze was erg verrast door de kookkunsten van onze leerlingen, en wij ook! De afwas was dus een taak voor de docenten.
Op woensdag hadden we nog wat tijd stuk te slaan voor we naar het vliegveld gingen, dus gingen we naar het stadsmuseum van Göteborg. Daar zagen en leerden we hoe de stad is opgebouwd en door de jaren heen veranderd. Ook lag er een gereconstrueerd vikingschip! Hierna was het tijd om de laatste souvenirs in te slaan en kaneelbroodjes weg te werken. Gevuld met leerzame dagen, mooie herinneringen, köttbullar en kanelbullar gingen we weer huiswaarts. Deze uitwisseling belooft wat voor de toekomst!

