Tweetalige derde klas op reis naar Hongarije

Vrijdag 10 april was het zover: de leerlingen van onze tweetalige derde klas vertrokken op uitwisseling naar Hongarije. Eerder dit jaar ontvingen wij de Hongaarse leerlingen bij ons op school, nu was het tijd voor het tegenbezoek.

Na een afscheid op station Krommenie-Assendelft begon de reis per trein richting Budapest. De reis verliep voorspoedig en na een overstap in Wenen kwamen we zaterdagmiddag aan in de Hongaarse hoofdstad. Daar bezochten we onder andere het beroemde Széchenyi-badhuis, maakten we een ritje in het reuzenrad en genoten we van een avondwandeling langs de prachtig verlichte gebouwen van de stad. Ook maakten de leerlingen een culturele fietstocht door Budapest en bezochten sommigen de historische synagoge. Het was bijzonder dat we tijdens historische verkiezingen in Hongarije aanwezig waren en de feestelijke sfeer in de stad konden meemaken.

Maandag reisden we door naar Szeged, waar de Hongaarse gastgezinnen de leerlingen opwachtten. Op school werden we hartelijk ontvangen en volgden de leerlingen onder andere een les Hongaars, zodat we daarna elke ochtend op school netjes goedemorgen konden zeggen (Jó reggelt). Aangezien er ook een aantal scholieren met hun docenten uit Estland waren, hebben we in hun taal ook meteen wat woorden geleerd. Deze leerlingen waren hier net als wij in het kader van internationalisering en burgerschap. Later op de dag gaven onze leerlingen presentaties in het Engels over AI en ze namen deel aan sportlessen, creatieve workshops en culturele activiteiten zoals volksdansen en vilten. Ook maakten zij kennis met het leven in de Hongaarse gastgezinnen.

De week werd afgesloten met een gezellige rally door Szeged en een fanatiek bezoek aan de kegelbaan. Op donderdag namen we afscheid van de gastgezinnen en reisden we via Budapest en Wenen weer terug naar Nederland.

Het was een leerzame, gezellige en onvergetelijke week, waarin nieuwe ervaringen werden opgedaan en mooie internationale vriendschappen zijn ontstaan.

Lieve leerlingen, dank jullie wel voor deze TOP-week!!

Groetjes,

Mevrouw Mester, meneer Carfora en mevrouw Brakenhoff